Project Management and Investments
RSS icon Email icon Home icon
  • Nokia Q1: Varför rusade aktien?

    Posted on April 17th, 2009 Peter Tjernström 2 comments

    Världens ledande mobiltelefontillverkare, Nokia, lämnade rapport för Q1 igår. När rapporten kom handlades Nokias aktie runt 108 kr på Stockholmsbörsen och hade vid stängning stigit 12,5% till 121,50. En kanonrapport kan man förmoda. Låt mig sammanfatta ett par hörnstenar från Nokias rapport.

    • Omsättningen minskade till 9,3 miljarder Euro. Detta var 27% (!) sämre än motsvarande kvartal förra året och 4,5% sämre än analytikernas förväntningar.
    • EPS exklusive extraordinära poster var 0,10 EUR mot väntat 0,11 EUR
    • Average Sales Price (ASP) var 65 EUR mot väntat 70 EUR
    • Nokia upprepar prognosen för den globala mobiltelefonmarknaden år 2009: ca. -10% i volym jämfört med 2008 års nivå.
    • Nokia skruvar ner förväntningarna på världsmarknaden för telekomsystem och relaterade tjänster och ser nu en minskning med 10% istället för tidigare kommunicerade 5%.

    Nokia säljer alltså mindre än förväntat, framförallt pga. att man får sämre betalt per telefon än väntat, och lyckas därför inte leva upp till vinstförväntningarna. Man upprepar eller sänker prognosen för sina viktigaste marknader. Ingen katastrofrapport, men heller inget som aktien ska rusa iväg för. Varför gör den då det?

    En rapport är som bekant inte bara siffror, det ska också levereras en berättelse till siffrorna. Här är Nokia åter mästare på att kompensera en lite sämre rapport med antydningar om en ljusare framtid.

    Först och främst: en siffra, rörelsemarginalen för devices and services, är riktigt bra: 10,4% jämför med förväntat 8,5%.

    Nokias vd, Oli-Pekka Kallasvuo, meddelade dessutom på presskonferensen att man kommer att lansera 7 st avancerade mobiler (s.k. smartphones) bara under Q2. N97 börjar säljas i juni och kommer att ge märkbar effekt på försäljning och resultat under andra kvartalet. Den stora effekten kommer emellertid i de nästföljande kvartalen.

    Det avgörande var dock att Nokia sade att man har ”förbättrad visibilitet” på mobiltelefonmarknaden under innevarande kvartal. De flesta väljer att tolka det som att botten är nådd. I detta sammanhang kan det vara värt att komma ihåg när Ericssons förre vd Curt Hellström flera kvartal i rad efter IT- och Telekomkraschen 2001 talade om ”dålig eller ingen visibilitet” på systemmarknaden. Det var ett sätt att säga: ”vi har ingen aning om när detta ska bli bättre och vi ser heller inga indikationer i den riktningen”. Förbättrad visibilitet är alltså lika med förbättrat resultat.

    Men är verkligen ett kvartal med nollresultat och en rörelsemarginal på över 10% för mobilerna det sämsta som vi kommer att se för Nokia i denna lågkonjunktur? Jag tror inte det.

    Andra sammanfattningar av Nokias rapport: Affärsvärlden, DN, FT

    Rate this article! 3.00 out of 5
     

    2 responses to “Nokia Q1: Varför rusade aktien?”

    1. Det vore intressant att se hur försäljning till slutkund har förändrats senaste två kvartalen, dvs skillnaden mellan lagerhållning (hos återförsäljare) och försäljning från mobiltillverkarna (till återförsäljare). Min gissning är att återförsäljare vill minska sin kapitalbindning så mycket som möjligt just nu.

      Jag tror också detta är en av sakerna Olli-Pekka menar med “visibilitet”, dvs att de har insikt i detta.

    2. Peter Tjernström

      Lagren i distibutörsleden minskade med en veckas försäljning (“en veckas behov”) under Q1.

      Se:
      http://www.privataaffarer.se/nyheter/direkt/telegram/?id=1188501

      /Peter